9 клас



08.10

Поняття тривимірної графіки

Тривимірна графіка, або 3D-графіка, – це розділ комп’ютерної графіки, який вивчає методи та засоби створення зображень просторових об’єктів з використанням комп’ютерних програм.

Просторова модель об’єкта (тривимірна, або 3D-модель) призначена для того, щоб на екрані комп’ютера можна було розглядати деталі об’єкта з різних боків.
Тривимірне моделювання – процес створення 3D-моделей.
3D-зображення – плоскі зображення тривимірних об’єктів, створені на основі просторових моделей.
Особливості 3D-зображень:
  • забезпечена просторова перспектива, тіні, відблиски та інші світлові ефекти;
  • відтворено особливості поверхонь (шорсткість, нерівність, пухнастість тощо).
3D-анімація – анімоване 3D-зображення, створене з послідовності тривимірних зображень, у якому моделюється рух об’єктів або їхніх частин.
Сфери застосування тривимірного моделювання:
  • інженерне проєктування;
  • архітектура;
  • освіта та наука;
  • кінематографія та мультиплікація;
  • комп’ютерні ігри;
  • 3D-друк та ін.
Класифікація програм тривимірної графіки:
За призначенням:
  • для перегляду 3D-моделей:
  • “3D-моделі” – стандартний додаток Windows 10;
  • Word та PowerPoint з пакета Microsoft Office версії 13 і наступних;
  • для створення 3D-моделей (3D-редактори):
  • Blender;
  • Paint 3D;
  • 3d Builder;
  • для візуалізації (рендерингу) 3D-об’єктів:
  • V-Ray;
  • RenderMan;
  • Sunflow.
За галузями застосування:
  • для інженерного проєктування:
  • Компас 3D;
  • AutoCAD;
  • nanoCAD free;
  • SolidWorks;
  • LEGO Digital Designer;
  • для створення архітектурних моделей:
  1. SketchUp;
  • для проєктування меблів, інтер’єру:
  1. PRO100;
  1. Sweet Home 3D;
  • для кінематографії, мультиплікації:
  1. Cinema 4D;
  1. Autodesk Maya;
  1. Houdini;
  • для розробки комп’ютерних ігор:
  1. Unity;
  • універсальні 3D-редактори:
  1. 3DStudio MAX;
  1. MODO;
  1. Blender.
Принципи тривимірного моделювання
3D-модель будується з тривимірних примітивів – об’ємних і плоских геометричних тіл, які отримали узагальнену назву меш (сітка). Кожен тривимірний примітив – елемент мешу – може бути описаний математично.
Основні тривимірні елементи:
  • Плоскі – квадрат і коло
  • Об’ємні – куб, сфера, циліндр, конус, тор
Поверхня 3D-моделі об’єкта розділяється на невеликі плоскі ділянки – грані, що мають форму багатокутника (переважно трикутники та чотирикутники). Грань обмежена відрізками – ребрами. Кожне ребро має дві вершини.
Перетворення, що можуть виконуватись над елементами 3D-моделі:
  • переміщення всього об’єкта або окремих вершин, ребер, граней;
  • поворот;
  • масштабування (змінення розмірів) та ін.
Основні властивості 3D-моделей:
  • кількість вершин, ребер і граней, їх розташування на поверхні моделі;
  • види матеріалів, які покривають поверхню.


Запитання для самоперевірки
  1. Що таке тривимірна графіка?
  1. З якою метою будують 3D-моделі об’єктів? Які їх основні властивості?
  1. Що таке 3D-зображення? У чому їх особливість?
  1. Що таке 3D-анімація? З якою метою її створюють?
  1. Які галузі використання тривимірного моделювання ви знаєте? Наведіть приклади.
  1. З якою метою 3D-моделі та 3D-анімація можуть бути використані у навчанні на різних предметах?
  1. Які існують класифікації програм тривимірної графіки?
  1. З яких тривимірних примітивів будують 3D-моделі об’єктів?
  1. З яких елементів складається поверхня 3D-моделі об’єкта?
  1. Як залежить якість моделювання кривих поверхонь від кількості граней на поверхні 3D-моделі об’єкта? Чим можна пояснити цю залежність?
  1. Які перетворення можна виконувати з об’єктами мешу?
Опорний конспект уроку “Тривимірна графіка. Класифікація програм для роботи з тривимірною графікою” за підручником “Інформатика 9 клас”. Й. Я. Ривкінд та інші. 2022 р. п. 2.1 “Тривимірна графіка. Принципи тривимірного моделювання”, с. 44-52

Переглянь навчальне відео

Немає коментарів:

Дописати коментар